Een eerste indruk maak je maar één keer. Als je een onderneming hebt, dan maakt jouw publiek vaak online voor het eerst kennis met jou. En dan wil je natuurlijk direct laten zien wat je in huis hebt en professioneel overkomen. Een responsive website maakt daarin het verschil. Verplaats je eens in een eigen situatie; je zit op de bank lekker op je telefoon online te shoppen. Je hebt van een vriendin gehoord over een te gekke webshop en surft naar de website. Vervolgens krijg je een vreemd startscherm, waarin alles uit verhouding is en je eigenlijk niet weet waar je moet kijken. Hoe lang denk je dat je op die website blijft hangen?

Precies. Zelfs met engelengeduld weet de bezoeker wel beter. Er zijn genoeg andere leuke webshops toch? En dát is nou juist de gedachte die je niet wil creëren als mensen op jouw website ronddwalen. Het is dus van belang om je website responsive te maken, wat betekent dat je website reageert op de breedte van het scherm waarop gesurfd wordt. Zo blijft je website voor elk design in tact en zal de leesbaarheid, navigatie of functionaliteit niet verloren gaan.

Hoe werkt een responsive website?

In een responsive design wordt vastgelegd welke content op welke plek en op welk formaat getoond moet worden. De ‘responsiveness’ van een website wordt dus bepaald in de code. In de code staat onder andere wat je bezoeker moet zien, hoe het eruit moet zien, de kleuren en de lettertypes. Zo kan je op een pc bijvoorbeeld twee kolommen naast elkaar zien, maar worden deze afbeeldingen op een mobiele telefoon onder elkaar afgebeeld. Het lijkt misschien gek dat de mobiele versie er dan eigenlijk anders uitziet dan de desktop versie, maar zo blijven teksten of afbeeldingen altijd leesbaar.

De voordelen van een responsive website

De voordelen van een responsive website gaan verder dan alleen een gebruiksvriendelijke mobiele website. Door een responsive website zal je op langere termijn efficiënter werken. Je hoeft namelijk maar te investeren in één platform en dat hoef je ook maar één keer in te richten. Ook het beheer en onderhoud gaat via datzelfde platform. Dat betekent dus dat je kosten kan besparen en je tijd kan investeren in het optimaliseren van je website.

Daarnaast is een responsive website ook goed voor jouw online branding. Responsive websites geven je de mogelijkheid om dezelfde boodschap over te brengen op elk device. Deze consistentie kan de merktrouw, het vertrouwen en de naamsbekendheid vergroten. Bovendien maak je met mobiele gebruiksvriendelijkheid niet alleen je bezoekers blij, maar ook Google. Google hecht hier namelijk veel waarde aan en zal jouw website ook op basis daarvan ranken in de zoekmachines.

Hoe maak je een website responsive?

Er bestaan verschillende tools die ingezet kunnen worden om een website responsive te maken, maar hou vooral rekening met het volgende:

  • Kies een thema dat responsive is

Als je werkt met thema’s, zoals bijvoorbeeld bij WordPress het geval is, is het verstandig om je keus te laten vallen op een thema dat ook responsive is. Dit scheelt je later veel extra werk. Je hoeft namelijk geen speciale plugins te downloaden die je site ook geschikt maakt voor bijvoorbeeld mobiele telefoons. Deze oplossingen zijn vaak beperkt. Met een responsive thema kan je een website bouwen die ook direct voor iedereen gebruiksvriendelijk is.

  • Zorg voor een responsive menu voor de mobiele navigatie

Het ontwerpen en implementeren van mobiele navigatie is even een uitdaging, maar wel heel belangrijk om rekening mee te houden! Een website wordt via de computer anders bediend dan via een telefoon, ook met mobiel moet je vlot kunne navigeren. Zorg ervoor dat mensen gemakkelijk hun weg kunnen vinden met een touchscreen.

  • Test je website met verschillende schermformaten

Ook als je hebt gekozen voor een responsive thema is het van belang om regelmatig je design te testen op verschillende schermformaten. Met sommige tools kun je je design previewen. Zo zie je precies hoe jouw website eruit zal komen te zien voor pc, telefoon of tablet.

  • Test de laadsnelheid van je website

Online bezoekers hebben vaak weinig geduld tijdens het surfen. Wanneer het laden te lang duurt zullen mensen al gauw de website verlaten. Het is dus belangrijk dat jouw website snel laadt en je de aandacht van de bezoeker kan vasthouden. Bovendien toont Google websites met een betere laadsnelheid hoger in de zoekresultaten.

Mobile first

Eigenlijk is het in deze tijd niet meer denkbaar om geen responsive website te hebben. Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon en steeds meer gebruikers zoeken met behulp van hun mobiele device. Als jouw website niet responsive is dan wijs je in feite de mobiele bezoeker direct de deur in plaats van hem of haar een warm welkom te heten. Wees dus verstandig en kies voor een responsive website!

Hulp nodig? Vraag vandaag nog een offerte aan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu