De online business is in volle bloei en constant in ontwikkeling. Wij vinden het een mooi moment om eens te kijken naar de trends van 2020 op het gebied van webdesign. Wat mag er volgend jaar echt niet ontbreken op jouw website? Lees snel verder om volgend jaar helemaal goed van start te gaan!

Optimale user experience

De user experience wordt belangrijker dan ooit. Websitebezoekers stellen steeds meer eisen en hebben hoge verwachtingen als het gaat om de functionaliteiten van een website. Belangrijke onderdelen van de gebruikerservaring zijn het gebruiksgemak, de eenvoud en de laadsnelheid. Optimaliseer dus jouw bestaande website om de laadtijd te verbeteren.

Mobile first

Het zou eigenlijk al vanzelfsprekend moeten zijn, maar er zijn nog steeds genoeg websites die niet responsive zijn en dus niet goed worden weergeven op andere devices. Leg de focus in 2020 dus vooral op de gebruiksvriendelijkheid van de mobiele versie van je website. Let vooral op de navigatiemogelijkheden en check je call to actions. Is je button om iets aan te vragen te klein? Werkt je contactformulier niet? Grote kans dat de bezoeker je website verlaat en jij dus omzet misloopt.

Minimalistisch design

Less is more. En dat betekent niet alleen een ‘basic’ uitstraling, maar ook vereenvoudiging van de interface. Dit kan je aanpassen door bijvoorbeeld een minimaal aantal kleuren te gebruiken, een verborgen navigatiebalk en gebruik van grote iconen. Het klinkt wat saai, maar het is wel heel gebruiksvriendelijk en functioneel. Andere grote namen gingen je al voor, denk aan Apple, Airbnb en Twitter.

Asymmetrie

Veel websites bestaan visueel gezien uit rijen en kolommen, waarbij meestal werd gekozen voor twee of drie kolommen. Maar de laatste tijd zien we steeds vaker asymmetrische kolommen in websites. Asymmetrie kan fijner zijn voor het oog, op voorwaarde dat het goed is toegepast. Het kan namelijk ook chaotisch overkomen en dan zal je de bezoeker snel kwijt zijn. Zoek dus een balans tussen de kolommen met kleuren en afbeeldingen. Dropbox is een goed voorbeeld hiervan.

Opvallende kleuren en lettertypes

Dikgedrukte lettertypen en opvallende kleuren ga je veel zien in 2020. Maar dat is toch helemaal niet minimalistisch? We horen het je al denken. In de juiste combinatie wel! Het kan een opvallende manier zijn om jouw boodschap duidelijk over te laten brengen. Ook specifieke of felle kleuren kunnen de aandacht trekken. Speel daar mee, maar pas op dat je niet gaat ‘schreeuwen’.

Video

Video is booming en het krijgt een steeds belangrijke functie op een website. Video trekt de aandacht van bezoekers en het geeft makkelijk informatie. Een video, zoals een achtergrondvideo of headervideo, laat je website leven en het is een echte sfeermaker. Ook zul je in 2020 steeds meer verticale filmpjes voorbij zien komen. Voor velen een groter ergernis wanneer er verticaal is gefilmd en je twee dikke zwarte strepen aan de zijkant ziet, maar wanneer je het filmpje via je telefoon bekijkt is het weer een stuk fijner kijken.

Illustraties en GIFs

Afbeeldingen en video’s worden vaak gebruikt om een pagina op te leuken, maar we zien ook steeds meer illustraties terugkomen online. Handgemaakte tekeningen passen goed bij de minimalistische trend en maken een website persoonlijk en authentiek. Een mooie manier om je te onderscheiden van je concurrenten, mits zij zelf niet allemaal handgemaakte elementen gaan gebruiken.

We gaven net aan dat video het communicatiemiddel van 2020 wordt, maar een keerzijde is dat video’s vaak veel data gebruiken en daarom je website vertragen. En dat wil je absoluut niet, want je hebt ook al gelezen dat de gebruiksvriendelijk ook een belangrijk aspect is. Een oplossing hiervoor is het gebruik van GIFs! Deze bewegende elementen gebruiken minder data en ze zorgen voor meer leven en een fun-element op je website. Iedereen vindt GIFjes toch leuk?

Stemherkenning

Stemherkenning krijgt een steeds grotere rol met de komst van Siri en Google Home. Het wordt steeds makkelijker om apparaten te besturen met je stem en websiteontwikkelaars spelen hierop in door websites te optimaliseren voor stemherkenning. Zelf kan je je website voorbereiden voor stemherkenning door meer gebruik te maken van longtail zoekwoorden, webteksten te transformeren naar spreektaal (wel nog professioneel en begrijpelijk natuurlijk) en featured snippets te gebruiken.

En zo zijn er nog vele andere trends die zich in 2020 gaan laten zien. Wij raden je aan om na de feestdagen eens een moment vrij te maken om jouw website eens onder de loep te nemen. Analyseer het gebruik van jouw kleurenpalet, de elementen, de lettertypes en de indeling van je website. Ben jij al goed voorbereid op 2020? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu