Dit is een vraag die we vaak krijgen bij het eerste contact met een (potentiële) klant.. Een logische vraag, maar ook één waar we niet direct een antwoord op hebben. Niet omdat we dat niet weten, maar omdat er eerst een aantal antwoorden van jou nodig hebben. Lees verder om te begrijpen hoe dit proces in z’n werking gaat.

Wat voor website heb je voor ogen?

Niet iedereen heeft altijd al concrete ideeën over zijn of haar toekomstige website, maar een voorwaarde die vrijwel altijd wordt gesteld is dat de website er goed en professioneel uit moet komen te zien. Een kwestie die in eerste instantie het allerbelangrijkst lijkt, maar wil je niet liever een website die jouw onderneming naar een hoger niveau tilt? Een website die zorgt voor succes?

Het maximale halen uit jouw website?

Juist, dát is wat je wil toch? En daarvoor heb je meer nodig dat een werkende website. Uiteraard begrijpen wij dat je als startende zzp-er ervoor kiest om in beginsel je eigen WordPress website te maken, om zo de kosten zo laag mogelijk te houden. WordPress is daar dan ook ideaal voor, de weg wijst zich vanzelf. Voor je het weet heb je een website en kan je je weer focussen op je product of dienst. Maar als grotere of meer ervaren ondernemer is het een ander verhaal. Een mooie website is dan niet voldoende.

Een goede website is een website die doet wat hij moet doen. Denk hierbij dus aan de gebruiksvriendelijkheid, de zoekfuncties en de conversies op je website. Je wil dat een bezoeker op jouw website alle informatie waarnaar hij op zoek is ook daadwerkelijk kan vinden. Hoe meer een bezoeker moet zoeken, hoe groter de kans dat hij geïrriteerd raakt en wegklikt. En vervolgens net zo snel bij een concurrent belandt, want zo makkelijk gaat dan nu met het internet. Dus hoe beter het design van je website, hoe meer je kan halen uit je websitebezoekers en marketingacties. Want een goede marketingactie moet eerst gezien worden voordat het ook daadwerkelijk kan gaan werken!

Terug naar de vraag: wat moet ik betalen voor het laten maken van een website?

Allereerst willen we je waarschuwen: neem deze bedragen niet te letterlijk! Elke vraag is anders en elk bureau werkt anders. Deze cijfers zijn dus erg algemeen.

Maar als we het hebben over een website met een mooi design, waar de websitebouwer alleen een standaard template installeert, kan je prijzen verwachten tussen de €250 en €800. Klop je aan bij een zelfstandige webdesigner of klein webdesignbureau, dan heb je al gauw een redelijk goede (op basis van design en de gebruiksvriendelijkheid) website voor €1250 tot €2500. Bij de grotere partijen betaal je tussen de €2500 en €5000. Als het gaat om een echte grote en complexe website, houd dan rekening met prijzen ruim boven de €10.000. Wat is het verschil tussen al deze partijen? Het verschil zal voornamelijk liggen bij de professionaliteit van jouw website. Een groter bureau heeft de mogelijkheid om een gespecialiseerd team op jouw website te zetten en in te gaan op jouw wensen en vragen.

Daarnaast ben je altijd extra kosten kwijt aan de domeinnaam en hosting. Dit ligt tussen de €5 en €15 per maand. Ga je in zee met een webdesignbureau, dan krijg je vaak ook een onderhoudscontract aangeboden. Zij zullen dan zorgen voor alle updates en veiligheid van de website. Dit kost tussen de €50 en €150 per maand. Houd ook rekening met kosten voor je visuals. Deze afbeeldingen dragen bij aan de juiste look-en-feel van je website (pas dus op met de veelgebruikte stockfoto’s die er vaak erg gemaakt uitzien). 

Waarom zit er een groot verschil tussen de uurtarieven?

De uurtarieven van freelancers en webdesignbureaus zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken omdat er allerlei verschillende factoren spelen bij het tot stand komen van zo’n uurtarief. Eerder zeiden we al dat freelancers hoogstwaarschijnlijk alleen zullen ondersteunen bij het ontwerpen van de website zelf, terwijl een bureau meer diensten kan leveren zoals bijvoorbeeld pakketten voor onderhoud, veiligheid of zelfs de marketing van jouw bedrijf. Uiteraard hangt daar ook weer een prijskaartje aan. Het is aan jou of je maximaal rendement wil halen uit jouw website.

Daarnaast heb je ook te maken met ervaring. Een senior zal veel meer verstand hebben van verschillende CMS-systemen, software en tools, omdat hij of zij langer in het vak zit en al met verschillende situaties heeft moeten dealen. Bovendien zijn er ook verschillende investeringen gedaan vanuit de freelancer of een bureau om het beste resultaat aan de klant te kunnen leveren. Denk aan cursussen, kantoorkosten en apparatuur. Zo werken de meeste webdesigners het liefst met Apple producten, maar dat zijn – zoals je wel weet – niet de goedkoopste apparaten. Nu denk je wellicht dat dit niet jouw zaak is, maar uiteindelijk zullen deze factoren stuk voor stuk invloed hebben op jouw eindproduct.

Ben je nog niet helemaal overtuigd of kan je niet kiezen? Let dan op het volgende:
Bestudeer de website van de webdesigner. De gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit zal wat zeggen over hoe jouw website eruit zal komen te zien. Bekijk ook zijn portfolio om voorgaande klanten en de daarvoor gemaakte website te bekijken. Uiteindelijk kan je wel uitgaan van het principe: hoe meer je betaalt, hoe beter jouw website zal werken. En dat op basis van design, gebruiksvriendelijkheid en techniek.

De prijzen zijn voornamelijk gebaseerd op het uurtarief van de webdesigner, maal de complexiteit van de website. De uurtarieven verschillen flink van elkaar. Zo kost een beginnende freelancer ongeveer €35 per uur en kan een ervaren freelancer wel €175 per uur vragen. Een klein webdesignbureau kost tussen de €50 en €125 per uur en grote bureaus verschillen van €75 tot wel €250 per uur. Wederom is het ook allemaal afhankelijk van jouw wensen.

Nog steeds prijzig? Misschien verklaart het de boel als je wat inzichten krijgt in het designproces.

Voordat je al je vertrouwen (en geld) legt bij een webdesigner wil je eerst een kennismakingsgesprek om te kijken of het klikt. Zo ja, dan zal er een offerte worden opgesteld. Vervolgens gaat de webdesigner op onderzoek uit bij de concurrenten of soortgelijke websites en wordt er een wireframe gemaakt van de belangrijkste pagina’s voor de website. Na goedkeuring van het wireframe begint het ontwerpproces pas. Voordat de designer dus echt start met het ontwerp van jouw website is er dus al aardig wat tijd (en arbeid) ingestoken.

Het ontwerpproces vergt vervolgens ook veel tijd vanwege overleg tussen de teams, maar ook met de klant. Dan is het wachten op goedkeuring. De aanpassingen zullen worden gedaan en het design moet uiteindelijk tot leven komen in een responsive website (zegt HTML, PHP, CSS je wat?). Vervolgens wordt het eerste concept besproken, moet de content worden opgeleverd en moeten alle features werkend worden gemaakt. Doen alle buttons en contactformulieren het? Is Google Analytics ook toegevoegd? En dan is het tijd om te testen, de website op te leveren en tot slot nog nazorg bieden.

Niet zo gek meer toch dat het bouwen van een goede website al gauw boven de €3000 uitkomt…

Benieuwd wat een website voor jouw bedrijf kost? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu