Tegenwoordig gebruiken veel mensen de termen ‘website’ en ‘blog’ willekeurig door elkaar. Niet het grootste probleem ter wereld zal je denken, maar het is wel verwarrend. Er zijn namelijk wel degelijk verschillen, de grootste is wel dat ze beiden voor een heel ander doel worden ingezet. Bij het starten van een nieuwe onderneming moet je dus goed bedenken wat je (online) wil bereiken en welk middel je daarvoor gaat inzetten. Om makkelijker een keuze te kunnen maken zullen wij je uitleggen wat de verschillen zijn tussen beiden en wanneer je wat precies gebruikt.

Wat is een website?

Een website is een geheel van verschillende webpagina’s met onder andere tekst, afbeeldingen en documenten die vrijwel altijd worden gebruikt om een bepaald product of dienst onder de aandacht te brengen bij het publiek. Via een menu kan je doorklikken naar verschillende onderdelen van de website. Zo heb je vaak een homepage, een product- of dienst pagina, een over mij-pagina en een contactpagina. Een website is een absolute must voor een bedrijf, een blog hoeft dat niet persé te zijn.

Wat zijn de kenmerken van een website?

Het doel van de website is het informeren van de bezoekers over producten en diensten en het aanbieden van gratis informatie. Een website is meestal statisch van aard en de communicatie gaat maar één kant op: van het bedrijf, via de website, naar de bezoeker. Deze communicatie bevat informatie over de producten en diensten die via de website worden aangeboden. Er wordt relatief weinig nieuwe content aan een website toegevoegd en er is weinig social media-activiteit.

Wat is dan een blog?

Het woord ‘blog’ is een afkorting van ‘weblog’, maar de laatstgenoemde term wordt vrijwel niet meer gebruikt. Een blog is eigenlijk een plek op het internet die regelmatig wordt vernieuwd met nieuwe content. Dit kan in allerlei verschillende vormen zoals tekst, foto’s, video’s en pdf’s. Blogs zijn vaak informeel van aard en sporen meestal aan om interactief te zijn. Zo zijn er mogelijkheden om reacties achter te laten onder de blogberichten en er zijn social media buttons waardoor je makkelijk berichten kan delen met anderen.

Waarom hebben sommige websites een blog?

Zoals we al eerder zeiden is een blog voor ondernemers geen vereiste, maar een blog kan het wel een hele waardevolle aanvulling zijn op een bedrijfswebsite. Zie het als het kloppend hart van de website. Door een blog bij te houden op je website ontstaat er vaak (meer) interactie met de klant. Waar de statische pagina’s van een website meestal vertellen wie je bent, wat je verkoopt en waarom, geven de blogposts antwoorden op vragen en oplossingen voor de problemen van je doelgroep.

Daarbij positioneer je jezelf, bij het regelmatig plaatsen van relevante informatie, als expert binnen jouw vakgebied. Door je uit te spreken over ontwikkelingen en trends in jouw branche creëer je professionaliteit, geloofwaardigheid en schep je vertrouwen. Deze eigenschappen kunnen doorslaggevend zijn voor een bezoeker om met jou in zee te gaan.

Bovendien zorgen blogs ook, op de lange termijn, voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Google houdt van nieuwe content. Telkens als je een nieuwe blog publiceert vergroot het de kans dat je doelgroep jouw onderneming kan vinden via Google. Daarnaast kan je doelgroep ook actief meewerken en de publicaties delen via social media. Ook weer een middel om nieuwe bezoekers naar je website te krijgen.

Wat moet je dan over bloggen?

Gebruik je blog niet om directe sales te doen. Het is voor een bezoeker niet prettig om constant te lezen dat hij of zij jouw product moet kopen vanwege welke reden dan ook. Boei de lezer en haak in op de interesses van jouw community, schrijf over onderwerpen die verband hebben met jouw product of dienst. Jouw klanten willen geïnspireerd worden en zich emotioneel verbinden met jouw merk. Praat niet over je klant, maar met je klant. Zo blijf je top-of-mind bij de bezoekers. 

Wat is beter, een blog of een website?

Nu je wellicht gaat starten met een nieuwe onderneming wil je vast ook weten of je een website moet gaan bouwen of moet gaan bloggen. Of allebei. Maar helaas is er niet één juist antwoord. Het hangt af van je doelen met je onderneming. Sommige ondernemingen hebben genoeg aan een kleine website om online gezien te worden of om naar te kunnen verwijzen. Andere ondernemingen zien bloggen juist als belangrijk onderdeel voor het werven van potentiële klanten. Wat wil jij?

Als je bereid bent om actief content te produceren, dan kan het zeker geen kwaad om te kiezen voor beiden: een website ter informatie met een geïntegreerde blog voor de connectie met je doelgroep (en met Google natuurlijk).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu